Kwekkeboom Oven Bitterballen, ingezonden door Dutch Pack International, heeft de NL Packaging Award 2016 in de categorie design accountability/effectiviteit gewonnen. Remia American BBQ werd verkozen tot runner-up. Dat is zojuist bekendgemaakt bij de uitreiking van de (allereerste) NL Packaging Awards in Studio 21 in Hilversum.

De jury selecteerde in deze categorie vooral op effectiviteit en originaliteit voor het merk en de categorie. De jury: ‘Zowel de winnaar als de runner-up heeft in zijn segment een shockeffect teweeggebracht, waardoor zowel het merk als het hele segment een positieve impuls kreeg. Wat de winnaar betreft, zijn we onder de indruk van het grote marktaandeel dat Kwekkeboom met deze innovatie in het snacksegment heeft weten te bemachtigen. Hoewel de productinnovatie van Oven Bitterballen hier een groot aandeel in heeft, is de verpakking ook een belangrijke succesfactor. De stazak en het kleurgebruik zijn onderscheidend in dit segment en gedurfd voor het merk dat zich hiermee succesvol op een bredere doelgroep lijkt te richten.’
De jury beoordeelde in deze categorie zeven inzendingen, waarbij ‘de daadwerkelijke effectiviteit van de verpakking en de opgegeven cijfers moeilijk verifieerbaar en lastig vergelijkbaar bleken te zijn’.