Jan-Hein van Spaandonk (SPAR) in jury NL Packaging Awards

De restyling van het SPAR huismerk was dit jaar genomineerd voor een NL Packaging Award in de categorie Design Accountability, maar werd uiteindelijk geen winnaar. Verantwoordelijke voor die restyling is brandmanager Jan-Hein van Spaandonk. Hij is op 31 januari 2017 een van de juryleden van de NL Packaging Awards.

Brandmanager Jan-Hein van Spaandonk is bij SPAR verantwoordelijk voor onder meer het huismerk. Met een achtergrond in de hotellerie, als f&b-manager bij een groot resort op Aruba en met ervaring als Unit Manager Kruidenierswaren en Non-Food bij SPAR Category Management ging hij in 2009 aan de slag als brandmanager voor het private label. ‘Ik heb er wel een nacht over moeten slapen, want het aandeel van het huismerk in de totale omzet van SPAR was niet zo hoog. Ik zag het daardoor wel als een uitdaging’. Als verantwoordelijke voor Category Management deed Van Spaandonk al ervaring op met inkoop, marketing en reclame en kende hij het assortiment van SPAR al vrij goed.

nlpa

Huismerk belangrijker

Van Spaandonk had voor zichzelf drie redenen geformuleerd waarom het huismerk belangrijker moest worden. Hij wilde het merk SPAR breder laden en moderniseren via het huismerk. Een tweede reden was dat met een huismerk de prijsbeleving te beïnvloeden is en de derde dat met een huismerk een beter rendement kan worden gegenereerd voor de ondernemers. ‘Omdat ik zelf in een winkel ben opgegroeid, kan ik mij goed inleven in de positie van de winkeliers. Bij SPAR hebben we te maken met zelfstandige ondernemers die nauw verbonden zijn met hun directe omgeving en met het merk.’

Toen Van Spaandonk begon was het aandeel van het huismerk 14-15%. In de periode 2013-2015 is dat opgelopen tot 25%. De cijfers van marktonderzoekbureau GfK onderbouwen zijn claim. Toch is hij bescheiden en noemt hij ook het economisch herstel als een factor van belang bij de groei van het huismerk. Bovendien is de toevoeging van nieuwe artikelen onder het huismerk, van invloed geweest, maar de invloed van de nieuwe verpakking is niet te onderschatten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *