De jury

Als jury coördinator waakt Rijk van Korlaar over een juist jureringsproces. Verschillende deeljury’s buigen zich over de inzendingen. De samenstelling van de jury wordt in een later stadium bekendgemaakt.

De jurering vindt plaats aan de hand van algemene criteria.  Naast de algemene criteria mag de jury voor iedere categorie ook nog specifieke beoordelingscriteria bepalen.

Jan-Hein van Spaandonk – Brandmanager SPAR

jan-hein-van-spaandonkBrandmanager Jan-Hein van Spaandonk was verantwoordelijk voor de restyling van het SPAR huismerk. Deze restyling heeft geresulteerd in een nominatie bij de NL Packaging Awards 2016 in de categorie Design Accountability, maar viel helaas buiten de prijzen. Dit jaar mogen wij Jan-Hein welkom heten in de jury. Met een brede kennis en ervaring in onder anderen hotellerie en f&b manager bij een groot resort in Aruba is dit een aanwinst voor onze vakjury.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Sjaak Hoogkamer – Hoofdredacteur Marketintribune

sjaak-hoogkamerAls hoofdredacteur van het twee-wekelijkse marketingvakbladvakblad Marketintribune weet Sjaak Hoogkamer als geen ander wat de ins en outs zijn van het marketingvak. Waar Sjaak van origine is geschoold als journalist heeft hij al snel zijn kennis uit weten te breiden. Hij heeft onder anderen voor Sanoma, Nederlandse Spoorwegen en het Nederlands Bureau voor Toerisme gewerkt.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Koen de Jong – Consultant

koen-de-jongKoen de Jong zal zich dit jaar bezig houden met de categorie Private Label. Koen heeft al lang ervaring bij private label fabrikanten in verschillende landen, en heeft tevens drie boeken gepubliceerd. Private Labels in Europe (2006), Private Label Uncovered (2011) en Managing Private Labels (2015). Het laatste boek is zelfs genomineerd voor de marketing literatuurprijs van 2015.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Tahir Idouri – Creative director/partner Millford

tahir-idouriVerleiden en vertellen wat een product inhoudt is wat Tahir Idouri bezig houdt in zijn werk. Private labels van de Albert Heijn zijn geen vreemde meer voor Tahir, hij is al jaren vormgever van deze. Hij kan je als geen ander vertellen hoe snel de vraag naar vernieuwing is en daarom weet hij ook hoe moeilijk het kan zijn om te voldoen aan de wensen van de consument.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Janey Logtmeijer – Packaging Manager Stegeman

janey-logtmeijer-jpgNa verschillende (afstudeer)stage’s begon Janey Logtmeijer als inkoper avn verpakkingsmaterialen bij Bolletje. Na dat ze hier veel ervaring heeft opgedaan is ze bij Stegeman gaan werken als Packaging Manager op de commerciële afdeling. Momenteel is Janey werkzaam bij R&D en is ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van verpakkingen met veelal een innovatief en onderscheidend karakter. Door al deze ervaringen is Janey bekend met elk aspect van het verpakkingsvak en vult daarom perfect de jury aan.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Nicolette de Vicq – Client Director MetrixLab

nicolette-de-vicq3 punten die belangrijk zijn om een verpakking goed te maken: die zijn wel bekend bij Nicolette de Vicq. 1. Zichtbaarheid 2. Communicatie en 3. Overtuigingskracht. Hoe Nicolette dit weet? Jaren lange en super brede ervaring in het vak. Waar ze begon als sales- en exportmanager in de automotive- en vloebedekkingsbrache maakte ze 8 jaren later de overstap naar de wereld van Fast Moving Consumer Goods en Marktonderzoek. Daar na heeft ze nog ruim ervaring opgedaan met concept&producttesting, shopper en (kwalitatief) verpakkingsonderzoek voornamelijk in bier en de bredere dranken categorie. Nicolette is nu werkzaam bij een onderzoeksbureau.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Hester Klein Lankhorst – Directeur Kennisinstituut Duurzaam Verpakken

hester-klein-lankhorstHester Klein Lankhorst is geen vreemde van ons. In 2016 heeft zijn ook al jury mogen zijn bij de NL Packaging Awards. Hester wéét waar ze het over heeft en zal verantwoordelijk zijn voor de categorie Duurzaamheid. Klein Lankhorst is namelijk directeur van het Kennisinstituur Duurzaam Verpakken. Hester werkt al haar gehele leven in de driehoek van het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid. Dit om duurzaamheid uiteindelijk in elk businessmodel te plaatsen.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Steven de Cleen – Creative strategy director PROUDdesign

steven-de-cleenSteven de Cleen is creative strategy director en oprichter van PROUDdesign. Waar hij is opgeleid in marketing en is getraind in design combineert hij het beide om zo tot mooie merken te komen. Ook is de Cleen lid van het designpanel bij MarketingTribune (ook geen vreemde voor ons).

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Johan Glaser – founding partner PACKZ

johan_glaserSinds 5 jaar werkt Johan samen met Dick de Koning en vormen zij PACKZ, een bureau voor verpakkingsadvies dat zich richt op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Verpakkingsinnovatie, Active & Intelligent Packaging en duurzaamheid. Zij richten zich op technology scouting voor diverse brand owners op basis van insights van de merkeigenaar. Johan was ook bij de eerste editie van de NL Packaging Awards als jurylid betrokken.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Peter van Leeuwen – Industry Partner Packaging Fortaleza Capital

peter_van_leeuwenPeter van Leeuwen is een ervaren commercieel manager en ondernemer met ruime internationale kennis en netwerk op het gebied van inkoop, sales en marketing in de verpakkingsindustrie. De laatste drie jaar was Van Leeuwen Managing Director (Commercial) van verpakkingsleverancier Pacombi Group waar hij in juli 2016 zijn loopbaan afsloot. Daarnaast was hij tot mei 2016 bestuurslid van NRK Verpakkingen. Van Leeuwen is recent gestart bij Fortaleza Capital (advisering en begeleiding bij fusies en overnames) als Industry Partner Packaging.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Sandra Rooijmans – Designmanager Albert Heijn

Bij verschillende designbureaus heeft Sandra Rooijmans kennis en ervaring opgedaan op het gebied van design & corporate communicatie. Dit na dat ze haar studie Communicatie Creatief aan de HEAO in Rotterdam heeft afgerond met een specialisatie in Design Management.
Sandra is voor de NL Packaging Awards geen vreemde meer. In 2016 mocht zij in samenwerking met Dbod een award ontvangen voor het Albert Heijn Private Label suikerwerk.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Christiaan Bolck – WUR-onderzoeker

Een oude bekende van de NL Packaging Awards 2017. Christiaan Bolck mag dit jaar voor de tweede keer plaatsnemen in de jury! Met meer dan 15 jaar ervaring in de ontwikkeling van materialen en producten van plantaardige grondstoffen is hij een echte aanwinst. Binnen Wageningen Food and Biobased Research is hij momenteel verantwoordelijk voor de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten op onder anderen het gebied van biobased materialen. Een belangrijke focus in het onderzoek zijn duurzame verpakking.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Roland ten Klooster – Plato Product Consultants en hoogleraar Packaging Design & Management

In 1987 studeerde hij af als industrieel ontwerper bij Heineken. Een combinatie van marketing, design, engineerding, processing en alles hier omheen bleek een werkveld wat Roland ten Klooster niet meer los liet. Samen met Ton van Veen heeft hij sinds 1991 het onterwerp- en advies bureau Plato Product Consultants. Sinds 2006 is Roland ook deeltijd hoogleraar aan de Universiteit Twente, en heeft al bijna 50 ingenieurs geholpen met afstuderen. In 2012 heeft Plato Product Consultants de Gouden Noot gewonnen met de 1-2-open deksel van Hak. Kortom, genoeg kennis bij dit jurylid!

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Rijk van Korlaar – Jurycoördinator

Rijk van Korlaar mag zichzlef jurycoördinator noemen. Hij zal er voor zorgen dat de jurering soepel zal verlopen. Met een bijgeslepen protocol zal dit nog beter gaan dan in 2016!

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Siem Haffmans – Partners for Innovation

Net als bij de vorige editie zal Siem Haffmans ook in 2017 weer een van de jury’s voorzitten. Haffmans is managing partner bij Partners for Innovation. Hij ondersteunt bedrijven met circulaire product- en verpakkingsinnovaties, door zijn kennis van design, duurzaamheid, productie en markten. Daarnaast heeft hij ruim 25 jaar ervaring als ontwerper en verpakkingskundige.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Niels Prinsen – Structural Packaging designer Philips

Niels Prinsen maakt deel uit van een team Structural designers binnen Philips dat verantwoordelijk is voor het ontwerpen van verpakkingen voor een grote verscheidenheid aan consumentenelektronica producten. Zijn verantwoordelijkheid start bij conceptontwikkeling tot productieklaar maken voor productie ergens in de wereld.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Mark van Iterson – Director Global Heineken Design

Mark van Iterson is opgeleid als industrieel ontwerper. Nadat hij 13 jaar in de design- en brand consultancy heeft gewerkt, ging hij in 2005 bij Heineken aan de slag. Daar is hij verantwoordelijk voor alle design- en conceptontwikkeling wereldwijd. In de nogal traditionele biercategorie onderscheidt Heineken zich door zijn vooruitstrevende en innovatieve aanpak.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Floor Derksen – Design manager Albert Heijn

5 januari 1978 werd Floor aangenomen bij Ahold als Verpakkingsdeskundige, verantwoordelijk voor de technische realisatie van de Eigen Merk verpakkingen van Albert Heijn, Etos, Gall&Gall, Miro, Simon de Wit en Marvelo.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Sándor van Mil – Marketing Manager Bolletje

Profiel volgt!

Bas Boswinkel – Beyond Brands BV

Bas werkt al zo’n 25 jaar in de Nederlandse Levensmiddelen Industrie. Sinds drie jaar is hij nu zelfstandig ondernemer en richtte samen met twee Heinz collega’s het bedrijf Beyond Brands op. Beyond Brands brengt onder licentie Pickwick Icetea, lief! siropen en Wicky tussendoortjes op de markt en is afgelopen jaar tevens gestart met een range sappen onder het eigen merk Van de Boom.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Nicole Freid – HAK

Nicole Freid is een van de juryleden van de NL Packaging Awards 2017. Ze is ruim 3,5 jaar directeur marketing & innovatie bij HAK. Ze was bijna 20 jaar actief als marketeer bij diverse FMCG bedrijven in non-food en food (l’Oréal, Beiersdorf, Spadel, Mars). Haar drijfveer is daadwerkelijk het verschil te kunnen maken voor het merk en in het leven van de consument, door op basis van sterke consumenteninzichten, campagnes en relevante nieuwe proposities te ontwikkelen. “Grote dingen doen die impact hebben, samen met een team van ondernemende energieke mensen. Daar ga ik voor!”

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Kevin Davis – Bowler & Kimchi

Profiel volgt!

Robin van de Bruinhorst – Queens

Robin van de Bruinhorst, nu werkzaam als Marketing Manager van Queens, is een van de juryleden van de NL Packaging Awards. Al voordat hij officieel was afgestudeerd trad hij in dienst bij Remia. ”Vanaf dat moment heb ik ervaren wat de invloed van packaging & design is voor het succes of het uitblijven hiervan op concepten. De dynamische wereld van foodpackaging spreekt mij daardoor enorm aan. In mijn loopbaan is marketing in food dan ook de grote constante geweest.”

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Niels van Marle – Jan Douwe Egberts

Na zijn afstuderen als Industrieel Product Ontwerper, met als specialisatie verpakkingsontwikkeling, vervulde Niels van Marle diverse functies op het vlak van verpakkingsinnovatie binnen de FMCG. Hij werkte bij bedrijven zoals Mars, Hero en Douwe Egberts, en is tegenwoordig teamlead Packaging Innovation bij Jacobs Douwe Egberts.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Stijn Heijdenrijk – Pepper Design

NL Packaging Awards jurylid Stijn Heijdenrijk heeft na zijn studie aan de Design Academy Eindhoven een tweejarige postacademische vervolgopleiding gedaan aan de Royal College of Art in Londen. Na verschillende functies te hebben gehad bij verschillende bedrijven heeft Stijn in 2004 het ontwerpbureau Pepper Design opgericht. Met de specialisatie in het ontwikkelen van innovatieve producten en met name verpakkingen werkt Pepper Design voor verschillende bedrijven zoals Danone, Jacobs Douwe Egberts, Sanex, Colgate Palmolive, Kiwi, Genexis, Royal Talens, Fruity King, Frico, Pluggerz, Frieslandfood Campina, Perfetti van Melle etc.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

John Huissteden – Hema

Sinds ruim 25 jaar is Huissteden werkzaam als verpakkingsdeskundige met als specialiteit logistieke verpakkingen. ‘En dan te bedenken dat ik dit twee jaar wilde doen, maar de vele projecten en proceswijzigingen hebben mij altijd weten te boeien tot op de dag van vandaag.’ Huissteden biedt ook ondersteuning aan het logistieke proces bij Hema en adviseert wat ij noemt de ‘ buyers’, ‘Dat is elke keer weer anders. Wat mij verder in het vak motiveert zijn de optredens als gastdocent bij de NVC opleidingen.’

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Romuald van Blokland – Cahé Verpakking

Profiel volgt!

Anne van Seters – Kon. Friesland Campina

Profiel volgt!

Martin de Olde – Ardagh

In 2005 is Martin de Olde in de verpakkingswereld begonnen als Sales Manager Nutrition & Custom bij Impress Metal Packaging, dat vanaf 2012 is overgenomen door de Ardagh Group, een wereldwijd verpakkingsconcern met meer dan 8 miljard Euro omzet. Nu is hij al enkele jaren Europees verantwoordelijk voor de Marketing, Innovatie & Business Development van metalen verpakkingen. Daarnaast bekleed Martin diverse bestuursfuncties in de verpakkingswereld.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Ariane van Mancius – Now New Next

Profiel volgt!

Karin Gefken – Agroposta

Gedurende haar carrière heeft ze heeft een rijke ervaring in de wereld van marketing opgedaan. Na haar studie Marketing Management aan Hogeschool Utrecht heeft zij de taak van Marketing Manager vervuld binnen IQ Creative (o.a. supperclub) . Daarna ging ze de uitdaging aan bij Marlies Dekkers waar ze is gestart als Event Manager en is doorgegroeid naar Brand Marketing Manager. Met haar creatieve geest en een goede dosis gedrevenheid besloot Karin in 2014 te starten als freelance project manager en ontdekte de natuurlijke limonadesiropen van Agropošta. De unieke manier van serveren en de bijzondere smaken spraken haar zo aan dat ze de Nederlandse horeca hier kennis mee wilde laten maken. Vandaag de dag is Agropošta NL uitgegroeid tot een volwaardig merk binnen horeca en retail.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Mariana Gelici – Het Foodatelier

Profiel volgt!

Wilfried Duivenvoorden – Unilever

Profiel volgt!

Babette Westerhoff – A.S. Watson

Profiel volgt!

Rob Verhaart – SOGOOD Design

Profiel volgt!

Babette Westerhoff – Design Manager Private Label

Babette Westerhoff is als Design Manager Private Label bij A.S. Watson (o.a. Kruidvat, Trekpleister, ICI Paris) verantwoordelijk voor een reeks bekende huismerken. Ze versterkt de jury van de NL Packaging Awards 2017.

“Na de studie HEAO Commerciële Economie ben ik als Account Executive gestart bij reclamebureau TBK/G2, waar ik mijn stage had voltooid. Na drie jaar heb ik de overstap gemaakt naar Vormers, een bureau voor merkactivatie en vormgeving. Om mijn kennis te vergroten, heb ik besloten om naast mijn baan de studie Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam te volgen. Na drie jaar heb ik mijn master Bedrijfskunde – afstudeerrichting Marketing – behaald.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Tessa Oudijn – Brum

Tessa is Creative Director en eigenaar van Brum. Ze heeft HKU Design & Technology gesturdeerd, en daarna heeft ze nog de opleiding Brand Management aan de Eurib gedaan. Brum werkt o.a. voor Autodrop, Fisherman’s Friend, Nature’s Pride, Kruidvat en Jan Pannenkoeken.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Anne van Seeters – Levensmiddelentechnoloog

NL Packaging Awards jurylid Anne van Seters is onder meer werkzaam voor FrieslandCampina, Unilever, Royal FloraHolland en Nutricia.

linkedin Lees meer via LinkedIn>>

Hester Klein Lankhorst

Hester Klein Lankhorst

Directeur Kennisinstituut Duurzaam Verpakken
Mark van Iterson

Mark van Iterson

Director Global Heineken Design

Beoordelingscriteria innovatie

  • Beschermen

    een verpakking dient de inhoud te beschermen tegen zijn omgeving om op die manier de uiteindelijke gebruiker een product te geven in de conditie waarin deze wordt beloofd.

  • Transporteren

    een verpakking dient het mogelijk te maken om producten te verplaatsen van de producent naar de uiteindelijke gebruiker. Het veilig, efficiënt en economisch overbruggen van die afstand wordt bedoeld.

  • Communicatie

    een verpakking communiceert over zijn inhoud. Zorgt ervoor dat de gebruiker van die verpakking de benodigde informatie krijgt over relevante en/of noodzakelijke aspecten die betrekking hebben op het product en/of gebruik van de verpakking.

  • Duurzaamheid

    de mate waarin de verpakking bijdraagt aan hedendaagse opvattingen over verantwoord gebruik van materialen, energie en de oplossingen voor het verwerken van de gebruikte verpakking.

Beoordelingscriteria design

  • Originaliteit en creativiteit

    is de vormgeving vernieuwend, heeft het “eigenheid” en iconische kwaliteiten.

  • Consumenten relevantie

    pakt het de consument, springt het in het oog, raakt het de juiste snaar.

  • Vernieuwend

    Is het binnen de categorie trendsettend, vernieuwend of baanbrekend

  • Visuele hiërarchie

    is er een duidelijke opbouw, zodat de verschillende componenten in het design met elkaar in balans zijn. Is er een overheersend element dat houvast biedt, is het met schoonheid en oog voor detail uitgevoerd.

  • Duurzaamheid

    de mate waarin het design bijdraagt aan hedendaagse opvattingen over verantwoord gebruik van materialen en grondstoffen. Een design wat “onverantwoorde” materialen en grondstoffen vereist om het te produceren scoort hier lager dan designs die gerealiseerd kunnen worden met meer verantwoorde materialen.

Definitie innovatie en design in de wedstrijd

Innovatie betekent vernieuwing. Innovatie is de ontwikkeling en succesvolle invoering van nieuwe of verbeterde producten en diensten, productie- en distributieprocessen.

Bron: economische-begrippen.nl

Verpakkingsdesign is een belangrijke component in het creëren en stimuleren van verkoop. Naast de basisfuncties: transporteren, beschermen, conserveren en doseren zal materiaalkeuze, vorm en grafisch design de (huis)merkwaarden moeten uitstralen, de juiste propositie communiceren, de aandacht van de consument trekken en de consument overtuigen. Als het product voldoet aan de gecommuniceerde propositie is de kans op een herhalingsaankoop groot.

De mate van vernieuwing en de relevantie ervan wordt in het jureringsproces meegenomen.  Door middel van weging en score wordt de mate van vernieuwing omgezet in een score. De score bepaalt wie zich winnaar mag noemen in een categorie.